ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΡΙΧΩΝΑΣ, MD

Δρ.Τριχώνας Γεώργιος

Xειρουργός Oφθαλμίατρος

  6987554789
 gtrichonas@gmail.com

Ηλικιακή Εκφύλιση Ωχράς Κηλίδας και Διατροφή

Η εκφύλιση της ωχράς κηλίδας είναι μια από τις συνέπειες της γήρανσης. Παρόλα αυτά ένας υγιεινός τρόπος ζωής μπορεί να μειώσει σημαντικά τον κίνδυνο προβλημάτων υγείας των ματιών. Η υγιεινή διατροφή παίζει πολύ σημαντικό ρόλο σε οφθαλμολογικές παθήσεις που σχετίζονται με την ηλικία και μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο εμφάνισης τους κατά 25%.

 

Τι είναι η ηλικιακή εκφύλιση της ωχράς κηλίδας και ποια είναι τα βασικά αίτια εμφάνισής της;

Η ηλικιακή εκφύλιση της ωχράς κηλίδας είναι μια ιδιαίτερα κοινή πάθηση των ματιών που εμφανίζεται μετά την ηλικία των 50 ετών. Συγκεκριμένα η πάθηση χαρακτηρίζεται από αλλοιώσεις που δημιουργούνται στην ωχρά κηλίδα, δηλαδή μία περιοχή στο πίσω μέρος του ματιού, στο κέντρο του αμφιβληστροειδούς χιτώνα, που μας επιτρέπει να διακρίνουμε καθαρά τις λεπτομέρειες μιας εικόνας. Τα κύρια αίτια εμφάνισής της είναι η ηλικία, οι γενετικοί παράγοντες, το κάπνισμα και η διατροφή.

 

Ωχρά κηλίδα και διατροφή: Οι θρεπτικές ουσίες που την προλαμβάνουν

Εκτός από την ηλικία, ο επόμενος παράγοντας κινδύνου είναι η κακή διατροφή. Μελέτες που πραγματοποιήθηκαν από το Εθνικό Οφθαλμολογικό Ινστιτούτο, έδειξαν ότι υπάρχουν μερικές θρεπτικές ουσίες ή συνδυασμός αυτών που προστατεύουν την εξέλιξη της πάθησης.

Βιταμίνη Α

Η βιταμίνη Α παίζει καθοριστικό ρόλο στην όραση σας. Η ανεπάρκεια βιταμίνης Α είναι σπάνια στις ανεπτυγμένες χώρες, αλλά σε περίπτωση που υπάρχει και δεν αντιμετωπιστεί μπορεί να οδηγήσει σε σοβαρές παθήσεις. Ορισμένες μελέτες δείχνουν ότι οι δίαιτες με υψηλή περιεκτικότητα σε βιταμίνη Α σχετίζονται με μειωμένο κίνδυνο εκφυλισμού της ωχράς κηλίδας και καταρράκτη. Τα τρόφιμα πλούσια σε βιταμίνη Α είναι γλυκοπατάτες, συκώτι, τα φυλλώδη πράσινα λαχανικά, καρότα, ντομάτες, οι κολοκύθες, οι κόκκινες πιπεριές κτλ..

 

Βιταμίνη Ε

Πολλές παθήσεις των ματιών πιστεύεται ότι σχετίζονται με το οξειδωτικό στρες, το οποίο είναι μια ανισορροπία μεταξύ των αντιοξειδωτικών και των ελεύθερων ριζών στο σώμα. Η βιταμίνη Ε είναι ένα ισχυρό αντιοξειδωτικό που βοηθά στην προστασία των κυττάρων, συμπεριλαμβανομένων των κυττάρων των ματιών. Ορισμένες επιλογές πλούσιες σε βιταμίνη Ε είναι οι ξηροί καρποί, οι σπόροι και τα μαγειρικά έλαια. Ο σολομός, το αβοκάντο και τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά είναι επίσης καλές πηγές.

 

Βιταμίνη C

Όπως και η βιταμίνη Ε, η βιταμίνη C είναι ένα ισχυρό αντιοξειδωτικό που μπορεί να προστατεύσει τα μάτια σας από τις βλαβερές ελεύθερες ρίζες. Μελέτες έδειξαν ότι όταν λαμβάνεται καθημερινά μπορεί να μειωθεί ο κίνδυνος εκφύλισης της ωχράς κηλίδας κατά 25%. Τα εσπεριδοειδή και τα τροπικά φρούτα, οι πιπεριές, το μπρόκολο και το λάχανο περιέχουν ιδιαίτερα υψηλές ποσότητες βιταμίνης C, καθιστώντας τα εξαιρετικές επιλογές.

 

Λουτεΐνη και Ζαεξανθίνη

Η λουτεΐνη και η ζεαξανθίνη αποτελούν μέρος της οικογένειας καροτενοειδών, μια ομάδα ευεργετικών ενώσεων που συντίθενται από φυτά. Και τα δύο αυτά καροτενοειδή πιστεύεται πως μπορούν να περιορίσουν την οξειδωτική βλάβη του αμφιβληστροειδούς με τη βοήθεια του φωτός. Συστήνεται η ημερήσια πρόσληψη των 6 mg από μία διατροφή πλούσια σε φρούτα και λαχανικά. Τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά όπως το σπανάκι, είναι επίσης μία καλή πηγή.

 

Ωμέγα-3 λιπαρά οξέα

Τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα είναι ένας τύπος πολυακόρεστου λίπους και προσφέρουν νευροπροστατευτική δράση στον αμφιβληστροειδή, καθώς βρίσκονται σε μεγάλες ποσότητες στο συγκεκριμένο ιστό. Εκτός από το ότι βοηθούν στη διαμόρφωση των κυττάρων του ματιού σας, τα λιπαρά αυτά έχουν αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες που μπορεί να παίξουν ρόλο στην πρόληψη πολλών παθήσεων των ματιών. Για να αυξήσετε τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα στη διατροφή σας, συμπεριλάβετε πλούσιες πηγές όπως ψάρι, λιναρόσπορο, σπόρους chia, σόγια και ξηρούς καρπούς. Τα ωμέγα-3 μπορούν επίσης να βρεθούν σε μαγειρικά έλαια όπως, το ελαιόλαδο.

 

Οι έρευνες δείχνουν ότι ορισμένες βιταμίνες και θρεπτικά συστατικά μπορούν να βοηθήσουν στην πρόληψη ή την επιβράδυνση της εξέλιξης πολλών διαφορετικών παθήσεων των ματιών. Τα συμπληρώματα μπορεί να είναι ευεργετικά εάν υποψιάζεστε ότι λείπουν κάποιες από αυτές τις βιταμίνες στη διατροφή σας. Ωστόσο, η κατανάλωση μίας ισορροπημένης διατροφής πλούσια σε φρούτα, λαχανικά, δημητριακά ολικής αλέσεως, πρωτεΐνες και υγιή λίπη θα σας προσφέρει όλα τα θρεπτικά συστατικά που χρειάζονται τα μάτια σας και το υπόλοιπο σώμα σας.